تبلیغات
 
الله
 
حمل اباد دهکده ذرت مکزیکی

حمل اباد دهکده ذرت مکزیکی
www.hamlabad.ir 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
پردرامدترین محصول کشاورزی روستا کدام میباشد؟






لینک دوستان
چت باکس


پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

عفو و گذشت‏

در این فصل وجود مقدس حضرت صادق علیه السلام به یكى از مهم‏ترین اوصاف حمیده و صفات پسندیده كه روش انبیا و متقیان بوده، یعنى صفت با عظمت عفو و گذشت اشاره مى‏نماید.

عفو و گذشت در جایى است كه انسان از پدر و مادر، از زن و فرزند، از اقربا و خویشان و از دوست و آشنا و از مردم، آزارى واذیتى ببیند كه آن آزار و اذیت معلول بى‏خبرى، غفلت، جهل، حسد، كم ظرفیّتى و اشتباه و خطاى آزاركننده باشد، در تمام این موارد خداوند مهربان و انبیاى الهى و ائمه طاهرین علیهم السلام و عرفاى شامخ و اولیاى كامل، دستور گذشت و عفو مى‏دهند و پس از عفو دستور به احسان و نیكى درباره آزار دهنده صادر مى‏كنند.

اما اگر انسان در میدان جنگ با كفار و مشركان روبرو شد، كفار و مشركانى كه به مملكت اسلام و ملّت قرآن هجوم آورده‏اند، جاى عفو و گذشت نیست، بلكه جاى جنگ و جهاد و زمینه نابود كردن دشمن و از بین بردن اعداى دین است، مگر این كه دشمن به طور واقع از نقشه شومش برگردد و به خواسته‏هاى مردم مؤمن گردن نهد و خسارات وارده را جبران نماید و از مردم مسلمان طلب صلح كرده و از كردارش به طور مسلّم پشیمان شده باشد و یا در ضمن جنگ، با اسلام عزیز آشنا شده و بخواهد به نحو حقیقت به آغوش اسلام آید، در این مرحله جاى صلح و عفو و گذشت و بردبارى است.

قرآن مجید مى‏فرماید:

نیكوترین رنگ در بزم وجود رنگ خداست و منظور قرآن از این رنگ صفات حضرت حق است و عفو و گذشت از خطاكار و اشتباه كننده در حالى كه خطاكار به اشتباهش پى برده و پشیمان شده از اوصاف حضرت اوست.

[صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ‏] «۱».

[به یهود و نصارى بگویید:] رنگ خدا را [كه اسلام است، انتخاب كنید] و چه كسى رنگش نیكوتر از رنگ خداست؟ و ما فقط پرستش كنندگان اوییم.

عفو كلید گشایش و زمینه فرج و راه حلّ مشكلات و جذب كننده افراد و پشیمان كننده خطاكار و عامل دوستى و محبت بین آزار كشیده و آزار دهنده است.

غضب و خشم شرّ است و عفو و گذشت نیكى و خیر، غضب از اوصاف ابلیس و عفو از صفات حضرت بارى تعالى است.

در برابر آزار و خطاى هم نوعان و مردم مؤمن و مسلمان و اقوام و اقربا، مسئله گذشت و عفو و حلم و بردبارى و صبر و حوصله را به تمرین بگذارید، تا به تدریج به این حسنه الهیه آراسته شده و وجودتان تبدیل به منبع خیر و ظرف كرامت گردد.

عفو در معارف الهى به عنوان عبادت شناخته شده و ثواب‏هاى مهمّى بر صاحب عفو مترتّب است.

گذشت، طرف مقابل را از انسان شرمنده مى‏كند و او را در سنگر انفعال مى‏برد و چه بسا كه حلم و صبر و عفو و گذشت انسان، چراغ پر فروغ هدایت براى دیگران مى‏گردد.

به هنگام آزار دیدن از مردم و هجوم طوفان غضب و خشم كه مى‏خواهد انسان را از مدار حق و حقیقت جدا كند، به یاد خدا افتید و به جناب حق پناه ببرید و به لطف و مرحمت او تكیه بزنید و به خصوص به یاد این حقیقت بیفتید كه در این دوره عمر از چه گناهان زیاد و بزرگى كه شما مرتكب شدید او درگذشت و عفو كرد و شما را بخشید، پس به شكرانه عفو او از شما، از مردم بگذرید و از خطا و آزارشان چشم بپوشید و از آنان گذشت كنید و براى ایشان از حضرت حق جلّ و علا طلب مغفرت نمایید و اگر لازم باشد به آنان نیكى و احسان كنید تا با خداى مهربان هم‏سو گشته و هم اخلاق جناب او گردید و قلب و روحتان هم‏رنگ آن حضرت شود.

عفو در قرآن مجید

قرآن مجید در دو جهت در مسئله عفو سخن دارد، در یك جهت خبر از عفو الهى نسبت به خطاكاران توبه كار مى‏دهد و در جهت دیگر از مردم مى‏خواهد نسبت به یكدیگر اهل گذشت و عفو باشند تا در این زمینه با حضرت حق هماهنگ شوند.

چعفو خداوند از بندگان‏

[وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ* ثُمَّ عَفَوْنا عَنْكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‏] «۲».

و [یاد كنید] زمانى كه [براى نازل كردن تورات‏] چهل شب با موسى وعده‏ گذاشتیم، سپس شما بعد از [غایب شدن‏] او گوساله را معبود خود گرفتید، در حالى كه [به سبب این كار بسیار زشت‏] ستمكار بودید.* سپس بعد از آن [كار زشت‏] از [گناه‏] شما درگذشتیم، تا سپاس‏گزارى كنید.

عنایت كنید كه خداوند مهربان از چنان گناه سنگینى از گناهكاران بنى اسرائیل، پس از تنبّه و بیدارى و توبه از زشتى عمل گذشت كرد و آنان را بخشید، بر ما بندگان لازم و فرض است كه از حضرت دوست متابعت كرده و از خطاى برادران و آشنایان و هر كس به ما آزار دهد به خاطر خدا گذشت كنیم و طرف خود را ببخشیم.

[وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ وَ عَصَیْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما أَراكُمْ ما تُحِبُّونَ مِنْكُمْ مَنْ یُرِیدُ الدُّنْیا وَ مِنْكُمْ مَنْ یُرِیدُ الْآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِیَبْتَلِیَكُمْ وَ لَقَدْ عَفا عَنْكُمْ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ‏] «۳».

و یقیناً خدا وعده‏اش را [در جنگ احد] براى شما تحقّق داد، آن گاه كه دشمنان را به فرمان او تا مرز ریشه‏كن شدنشان مى‏كشتید، تا زمانى كه سست شدید و در كارِ [جنگ و غنیمت و حفظ سنگرى كه محل رخنه دشمن بود] به نزاع و ستیز برخاستید، و پس از آن كه [در شروع جنگ‏] آنچه را از پیروزى و غنیمت دوست داشتید، به شما نشان داد [از فرمان پیامبر در رابطه با حفظ سنگر] سر پیچى كردید، برخى از شما دنیا را مى‏خواست و برخى از شما خواهان آخرت بود، سپس براى آن كه شما را امتحان كند از [پیروزى بر] آنان بازداشت و از شما درگذشت؛ و خدا بر مؤمنان داراى فضل است.

[فَأُولئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ یَعْفُوَ عَنْهُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُوراً] «۴».

پس اینانند كه امید است خدا از آنان درگذرد؛ و خدا همواره گذشت كننده و بسیار آمرزنده است.

[إِنْ تُبْدُوا خَیْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ عَفُوًّا قَدِیراً] «۵».

اگر كار خیرى را آشكار كنید، یا آن راپنهان دارید، یا از بدىِ [دیگران‏] گذشت كنید، [كارى مورد پسند خدا انجام داده‏اید]؛ یقیناً خدا [با قدرت داشتن بر انتقام‏] همواره گذشت كننده و تواناست.

[وَ هُوَ الَّذِی یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ یَعْفُوا عَنِ السَّیِّئاتِ وَ یَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ‏] «۶».

و اوست كه توبه را از بندگانش مى‏پذیرد و از گناهان درمى‏گذرد و آنچه را انجام مى‏دهید، مى‏داند.

عفو بندگان از خطاكاران‏

آیات گذشته نمایشگر عفو و گذشت حضرت حق از عاصیان متجاوز و تبهكاران خود كامه بود كه بر اثر بیدارى و توبه باعث جذب و عفو و گذشت خدا شدند و اما آیاتى كه از بندگانش مى‏خواهد خطاكاران و آزاردهندگان نسبت به خود را كه خطا و آزارشان معلول كم ظرفیتى و جهل و خشم است ببخشند و عفو كنند، عبارت است از:

[وَ لا یَأْتَلِ أُولُوا الْفَضْلِ مِنْكُمْ وَ السَّعَةِ أَنْ یُؤْتُوا أُولِی الْقُرْبى‏ وَ الْمَساكِینَ وَ الْمُهاجِرِینَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ‏] «۷».

و از میان شما كسانى كه دارندگان ثروت و گشایش مالى هستند، نباید سوگند یاد كنند كه از انفاق مال به خویشاوندان و تهى‏دستان و مهاجرانِ در راه خدا دریغ ورزند، و باید [بدى آنان را كه براى شما مؤمنان توانگر سبب خوددارى از انفاق شده‏] عفو كنند و از مجازات درگذرند؛ آیا دوست نمى‏دارید خدا شما را بیامرزد؟ [اگر دوست دارید، پس شما هم دیگران را مورد عفو و گذشت قرار دهید]؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

[فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِینَ‏] «۸».

[اى پیامبر!] پس به مهر و رحمتى از سوى خدا با آنان نرم خوى شدى، و اگر درشت خوى و سخت دل بودى از پیرامونت پراكنده مى‏شدند؛ بنابراین از آنان گذشت كن، و براى آنان آمرزش بخواه، و در كارها با آنان مشورت كن، و چون تصمیم گرفتى بر خدا توكل كن؛ زیرا خدا توكل كنندگان را دوست دارد.

[فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ‏] «۹».

پس [تا نزول حكم جهاد] از آنان درگذر و [از مجازاتشان‏] روى گردان؛ زیرا خدا نیكوكاران را دوست دارد.

[خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ‏] «۱۰».

عفو و گذشت را پیشه كن، و به كار پسندیده فرمان ده، و از نادانان روى بگردان.

پی نوشت ها:

______________________________

(۱)- بقره (۲): ۱۳۸٫

(۲)- بقره (۲): ۵۱- ۵۲٫

(۳)- آل عمران (۳): ۱۵۲٫

(۴)- نساء (۴): ۹۹٫

(۵)- نساء (۴): ۱۴۹٫

(۶)- شورى (۴۲): ۲۵٫

(۷)- نور (۲۴): ۲۲٫

(۸)- آل عمران (۳): ۱۵۹٫

(۹)- مائده (۵): ۱۳٫

(۱۰)- اعراف (۷): ۱۹۹٫

منابع مقاله:

کتاب  : عرفان اسلامى جلد دهم



طبقه بندی: مذهبی، 
[ 1396/04/17 ] [ 12:55 ق.ظ ] [ رضوان زین العابدین ]
درباره وبلاگ

---------------------------------------------

---------------------------------------------
شما که این صفحه را باز کرده اید نشانگر این هست که یا از اهالی این روستا هستید و یا دوست دارید از این روستا بیشتر بدانید.برای شناساندن روستای حمل اباد به علاقمندان, ما را یاری فرمایید.

---------------------------------------------
وبلاگی که در پیش روی شماست در تلاش است روستای حمل اباد که از توابع شهرستان اردبیل بخش مرکزی,دهستان سردابه می باشد ,را معرفی کند.لذا از تمامی بازدیدکنندگان و صاحب نظران محترم خواهشمند است با نظرات سازنده,نویسندگان و مدیر وبلاگ را در هر چه بهتر شدن و ارائه مطالب مناسب یاری فرمایند.البته باید خاطر نشان کرد که مطالب وبلاگ فقط محض معرفی روستا نخواهد بود ,مدیر و نویسندگان وبلاگ تلاش خواهند کرد مطالب به روز و عامه پسند را در وبلاگ قرار دهند.
------------------------------------------------
آمار سایت
انلاین : نفر
بازدید امروز : نفر
آخرین بروز رسانی :

مجله نایت پلاس

ابزار تلگرام
<->



در این وبلاگ
در كل اینترنت